• La renovació d’aquesta línia amb un bus elèctric en un pas endavant cap a la transició energètica del transport i la mobilitat.

La col·laboració entre Moventis, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), el Departament de Territori i l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès ha fet possible la posada en funcionament del nou autobús elèctric a partir de dilluns 12 de juny, entre l’estació de Ferrocarrils amb el Parc de l’Alba, a Cerdanyola del Vallès.

L’autobús, operat per Moventis, té una llargada de 8,3 metres, capacitat per a 43 persones usuàries, és accessible i el seu consum és de 75 kWh per cada 100 km. La càrrega nocturna de les bateries es realitzarà a les cotxeres de l’empresa operadora.

La línia de Bellaterra-Parc de l’Alba té una demanda de 24.000 viatges anuals i afavoreix el desplaçament sostenible de les persones que treballen en aquest parc científic i tecnològic, mitjançant l’ús del transport públic, en aquest cas amb la intermodalitat entre bus i tren.

El Departament de Territori, a través de la Direcció General de Transports i Mobilitat, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i les empreses operadores d’autobús, estan renovant amb autobusos elèctrics la flota de les set línies interurbanes que actualment connecten estacions d’FGC amb nuclis urbans i industrials propers.

El mes de març es va renovar amb autobusos elèctrics la línia que enllaça l’estació de Sant Joan d’FGC amb el Polígon Can Sant Joan i el desembre passat la que enllaça l’estació d’Olesa de Montserrat d’FGC amb Esparreguera. Precisament el servei entre l’estació d’Olesa d’FGC i Esparreguera ha registrat un augment de la demanda del 6,4% durant el primer quadrimestre de 2023, respecte el mateix període de 2022.

Les altres línies previstes d’electrificar són Sant Vicenç dels Horts-Torrelles de Llobregat, Capellades-estació, Piera-urbanitzacions i Piera-Hostalets de Pierola. En total, s’acabaran substituint 12 autobusos amb motor de combustió per autobusos elèctrics. La utilització dels vehicles elèctrics és ja habitual en les xarxes de transport urbà però no així en les xarxes de transport interurbà, en què la necessitat d’autonomia dels vehicles per a la prestació dels serveis fa que no hi hagi encara una indústria, tant de vehicles com d’infraestructura, totalment desenvolupada i cal ajustar cada actuació a les característiques i necessitats de cada servei.

Ferrocarrils col·labora, des de l’any 2000, amb diferents operadors de línies d’autobús interurbanes, competència del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, en tant que són en part o en la seva totalitat línies de bus que aporten viatgers a Ferrocarrils i assumint el supòsit que si no existís la línia de bus, la persona usuària que avui fa l’enllaç no utilitzaria el transport públic.

D’aquesta manera, es fomenta la intermodalitat, coordinant horaris, establint uns enllaços de qualitat i promovent a la vegada l’ús del transport públic.


Foto: Gencat

 

X