• El vicepresident de FECAV, Ramon Sagalés, ha participat en un debat sobre la integració tarifària a Catalunya en el marc de la Jornada Catalana de la Mobilitat

El passat dijous 2 de maig, es va celebrar una nova edició de la Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), en què l’Administració, ajuntaments, empreses operadores i persones usuàries del Transport i la Mobilitat de Catalunya han centrat el debat en l’expansió del sistema tarifari integrat arreu del territori.

En una ponència introductòria, el director general de Transports de la Generalitat, Oriol Martori, ha explicat com es durà a terme aquesta implementació d’un nou sistema tarifari, “el primer pas cap al futur de la mobilitat a Catalunya a través de la digitalització”.

La primera taula rodona ha servit per contextualitzar el que ha significat fins ara el sistema tarifari integrat a Catalunya, d ela mà del Manuel Valdés, director general de l’ATM de Barcelona; Antoni Segarra, president de Ferrocarrils de la Generalitat; Cristina Paraira, tinenta d’alcalde de Mobilitat de l’Ajuntament de Sant Cugat; Daniel Pi, representant de l’Associació per a la promoció del transport públic (PTP).

El director general de l’ATM de Barcelona, Manuel Valdés, ha afirmat que “aquest any l’objectiu és coordinar-se amb les ATMs i tenir integrat tots els municipis de Catalunya i facilitar a través de la tecnologia l’accés als ciutadans dels títols de transport”. També, ha destacat que qualsevol tipus de mobilitat que es faci al territori pugui estar integrada en un sol títol de transport i que els bitllets senzills es puguin pagar amb targeta bancària.

El següent debat ha tractat les perspectives de futur de la integració tarifària en la qual hi han participat  Ramon Sagalés, vicepresident de FECAV; Marian Arjona, gerent de l’ATM de Girona; Rubén Viñuales, alcalde de Tarragona; Georgina Montesinos de la PTP.

En aquesta taula s’ha posat en evidència que fora de l’àrea de Barcelona encara queden molts municipis per integrar a les altres ATMs (Girona, Tarragona i Lleida) i aquesta és la gran assignatura pendent. En aquest sentit, també cal destacar la intervenció del vicepresident de la FECAV, Ramon Sagalés, que ha volgut insistir en que “les empreses operadores no són les encarregades de suportar les polítiques de descompte. La integració tarifària ha de ser una aportació neutral per als operadors, perquè són això, operadors, per tant no han d’assumir el cost del servei públic”.

La cloenda ha estat a càrrec de la consellera del Departament de Territori, Ester Capella, que ha subratllat que “la integració tarifària de tot Catalunya serà efectiva el gener de 2025 i permetrà la futura implantació d’un nou sistema tarifari basat en els quilòmetres recorreguts i amb una major bonificació per als usuaris que fan un ús recurrent del sistema de transport”. A més, la titular ha explicat que “l’autobús és el mitjà de transport que més ha crescut en els darrers anys amb un màxim històric de la demanda, fet que ha generat problemes de capacitat perquè no podem assumir tota la demanda, però també perquè no els fabricants no poden produir tan ràpid com nosaltres necessitem”.  

Durant la jornada també s’han lliurat els Premis MobiliCat que atorga la revista MobiliCat, editada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) amb la col·laboració de l’ATM de Barcelona, el Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Mayte Castillo i Josep M. Fortuny han rebut els Premis d’Honor. Castillo era fins fa poc la directora de Rodalies de Catalunya i ara ha assumit el càrrec de directora del Museu del Ferrocarril. Josep M. Fortuny ha estat durant més de 40 anys a la Direcció General de Transports de la Generalitat.

El Premi a la Innovació en Mobilitat s’ha atorgat a Soluciones de Movilidad Especiales, pel seu projecte Park4dis, una app que proporciona informació sobre la ubicació de places d’aparcament per a persones amb mobilitat reduïda i també sobre la normativa d’aparcament en les ciutats.

Ajuntament d’Igualada s’ha endut el Premi a la Millor Iniciativa en Mobilitat Sostenible pel seu projecte de carril bici.

El reconeixement a la Millor Iniciativa Municipal ha estat per a l’Ajuntament de Vila-seca pel seu projecte de targeta ciutadana smart “VilaCard”, destinada a menors de 30 anys.

A més, enguany s’ha concedit un premi especial d’Impuls a la Mobilitat Local a Blai Aparici Dupasquier, responsable de l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Lliçà d’Amunt.

Foto: AMTU

X