Select Page
  • És la primera vegada a la història, des de que hi ha registres, que es produeix aquest fet.

  • L’autocar es consolida com el mitjà de transport per carretera més segur.

 

Durant el 2019 s’han produït en les carreteres interurbanes espanyoles 1.007 accidents mortals en què lamentablement han mort 1.098 persones, mentre que 4.395 han hagut de ser hospitalitzades. Això suposa un descens del 6,7% en el número d’accidents (-72); una reducció del 7,6% del número de morts (-90) i una baixada del 3,8% de ferits greus (-174). El 2019 es converteix així en l’any en que s’han produït menys víctimes mortals a les carreteres espanyoles de la història. Fins ara, el 2015 marcava el mínim històric, quan se’n van produir 1.131.

Cal tenir en compte que aquesta accidentalitat s’ha produït en un context de creixement de la mobilitat, tant del nombre de desplaçaments de llarg recorregut com del parc de vehicles i del cens de conductors. En aquest sentit, el 2019 els desplaçaments han augmentat un 2,5% (10,2 milions més), la qual cosa suposa que s’han realitzat més de 427 milions de desplaçaments de llarg recorregut. Pel que fa al parc de vehicles, ha augmentat un 2,2%, situant-se en els 34,5 milions de vehicles. Per últim, el cens de conductors ha crescut un 1,3%, arribant 27,2 milions.

Aquestes dades es van difondre en el Balanç d’accidentalitat vial del 2019 de la Direcció General de Trànsit (DGT), presentat el passat 2 de gener. Cal tenir en compte que les xifres són provisionals i es refereixen als accidents mortals ocorreguts en vies interurbanes i víctimes registrades fins a les 24 hores posteriors a produir-se l’accident.

 

Accidentalitat per tipus d’usuari

El 2019 és el primer any a la història, des que hi ha registre, que acaba amb zero víctimes mortals en autocar en vies interurbanes. Aquest fet consolida l’autocar com el mitjà de transport per carretera més segur.

Per altra banda, es va confirmant la tendència d’augment del número d’usuaris vulnerables morts i reduint-se els morts usuaris del turisme. Així, el 2019, el 46% dels morts viatjaven en cotxe mentre que aquest percentatge fa deu anys era del 55%. En canvi, els vulnerables han suposat el 40% dels morts aquest any, mentre que el 2009 representaven el 30%.

Dades dels morts vulnerables el 2019:

  • Motoristes: 264 morts, 47 més que l’any anterior.
  • Ciclomotoristes: 19 morts, 11 menys que l’any anterior.
  • Vianants: 115 morts, 22 menys que l’any anterior.
  • Ciclistes: 40 morts, 4 més que l’any anterior.

El 20% dels morts en turismes i furgonetes el 2019 no portaven posat el cinturó de seguretat en el moment de l’accident, és a dir, 116 persones. Cal recordar que si haguessin utilitzat el cinturó de seguretat, el 50% d’aquests persones podrien haver-se salvat.

Pel que fa a usuaris vulnerables, dels 264 morts en motocicleta, 11 no portaven el casc, ni 16 dels 40 ciclistes morts.

 

 

A Catalunya es redueixen en un 11,4% les víctimes mortals

El 2019, 171 persones han mort en 157 accidents mortals a les carreteres de Catalunya. Això suposa que les víctimes mortals han baixat un 11,4% respecte al 2018. De les 171 víctimes mortals que hi ha hagut a Catalunya en zona interurbana el 2019, 96, un 56,1%, s’han accidentat en cap de setmana o en dia festiu,  en el que es considera mobilitat d’oci.

Si ens fixem en els col·lectius més vulnerables, el 2019 han mort 47 motoristes a la carretera, la qual cosa suposa un augment d’un 9,3% en el nombre de motoristes morts respecte a l’any anterior. A més, 9 ciclistes han perdut la vida i 10 vianants han mort atropellats. Així, en conjunt, de les 171 persones mortes el 2019, un 38,6% són víctimes de col·lectius vulnerables.

Pel que fa a l’edat de les víctimes mortals hi ha hagut un augment del 43% en el nombre de morts dins la franja de 65 a 74 anys respecte al 2018. També val la pena ressaltar la reducció d’un 46,5% dels morts en la franja d’edat de 35 a 44 anys.

D’altra banda, Barcelona, amb 76 finats a les carreteres, és la demarcació amb més morts, tot i que ha registrat dues víctimes menys que l’any anterior. A les carreteres de Girona és on hi ha hagut una reducció més gran de víctimes mortals, amb 27 morts respecte als 35 del 2018. A Tarragona, amb 40 morts, i a Lleida, amb 28, hi ha hagut 6 víctimes menys que l’any anterior.

L’AP-7 i l’A-2 són les vies que més morts registren aquest any, cada una amb 15, seguides de l’N-II, amb 11. La C-12 ha registrat 10 morts aquest 2019.

 

Foto: Blog Infotrànsit – https://infotransit.blog.gencat.cat/ 

X