Select Page

El Parlament Europeu, el Consell i la Comissió volen millorar la protecció dels usuaris més vulnerables de les vies.

 

Les institucions de la Unió Europea van arribar a un acord polític provisional sobre el Reglament General de Seguretat el passat 26 de març. Segons aquest, a partir de 2022, serà obligatori que els vehicles fabricats a Europa estiguin equipats amb dispositius de seguretat especialment dirigits a protegir els passatgers i els usuaris més vulnerables de les vies, concretament els vianants i els ciclistes.

En el cas dels autobusos, els dispositius que seran obligatoris són:

  • Sistema de bloqueig del vehicle per detecció d’alcohol en el conductor (“alcolock”).
  • Sistema per a la detecció de somnolència i pèrdua d’atenció durant la conducció.
  • Sistema per a la prevenció i reconeixement de la distracció.
  • Registrador de dades en casos d’accident (és a dir una “caixa negra”).
  • Senyal de parada d’emergència.
  • Assistents de velocitat intel·ligents.
  • Marxa enrere segura gràcies a càmeres o sensors.
  • Sistema de seguiment de pressió de pneumàtics.
  • Sistemes situats a la part davantera i al lateral del vehicle per detectar i advertir els usuaris vulnerables de la carretera.
  • Sistemes que permetin eliminar angles morts i millorar la visió dels usuaris vulnerables de la carretera des de la posició del conductor (aquest s’introduirà amb posterioritat perquè es necessita major termini per fer canvis estructurals de disseny).

Amb aquestes mesures la Comissió Europea espera salvar més de 25.000 vides i evitar almenys 140.000 lesions greus fins el 2038. També permetrien donar un pas important per aproximar-se a l’objectiu de 0 víctimes mortals i ferits greus l’any 2050, horitzó conegut com “visió zero”. Cal recordar que l’any 2018 hi va haver 25.100 persones que van perdre la vida a les carreteres de la UE.

Per altra banda, l’ús dels nous dispositius avançats de seguretat ajudarà als conductors a adaptar-se a una conducció cada vegada més assistida i automatitzada, gràcies a la tecnologia. Aquest nou model de conducció permetrà reduir el pes dels errors humans en els accidents, que actualment són responsables del 90% dels sinistres.

Aquest acord queda ara pendent d’aprovació formal per part del Parlament Europeu i el Consell.

 

Foto: Comissió Europea

X