Select Page

La Cort Europea ha determinat que Uber Pop no pot considerar-se un “servei de la societat de la informació” i la qualifica com un “servei en l’àmbit dels transports”. Uber Pop és un servei d’intermediació a través d’una aplicació per a mòbil que, a canvi d’una remuneració, posa en contacte a conductors no professionals que utilitzen el seu propi vehicle amb persones que volen realitzar un desplaçament urbà.

El TJUE considera que el servei prestat per Uber no es limita a un servei d’intermediació. En aquesta situació, entén que l’aplicació crea al mateix temps una oferta de serveis de transport urbà, i que la fa accessible mitjançant eines informàtiques.

En conseqüència, segons el Tribunal, aquest servei està exclòs de l’àmbit d’aplicació de la Directiva relativa als serveis en el mercat interior i el de la Directiva sobre comerç electrònic. Per tant, és responsabilitat dels estats membres regular les condicions de prestació d’aquests serveis, sempre que es respectin les normes generals del Tractat de Funcionament de la UE.

La sentència no canvia la situació actual a Espanya, on UberX opera sota llicència VTC, de la mateixa manera que altres firmes com Cabify, però reafirma les tesis dels taxistes que van aconseguir la prohibició cautelar del servei Uber Pop el 2014. La justícia espanyola estava esperant aquesta sentència de la instància superior europea per fallar definitivament sobre l’assumpte després de la denúncia de la Asociación Profesional Élite Taxi de Barcelona.

Uber ha afirmat que “aquesta decisió no canvia res en l’operativa d’Uber en la majoria dels països de la UE” on ja operen amb llicència VTC a través del servei UberX, que van llançar el 2016 quan els tribunals ja havien paralitzat el servei Uber Pop.

Fedetaxi, l’associació majoritària del sector del taxi, ha mostrat la seva satisfacció per la decisió europea i ha exigit a la Comunitat de Madrid i a la Generalitat de Catalunya que inspeccionin, i si escau sancionin, els serveis realitzats per Uber des de l’inici de les seves activitats a Espanya. Segons aquesta associació, Uber podria haver d’afrontar sancions a Espanya per més de 5.000 milions d’euros per infracció de la normativa de transports.

X